dagje Banff

Omdat we geen internet hebben, hebben jullie geluk. 2 verhalen in één keer.

Gisteren, voor jullie eergisteren, want dit verhaal komt pas vandaag als het bij jullie al morgen is, zijn we aangekomen in Banff op een campground net buiten de stad. Deze is alleen bestemd voor campers en wij hebben plaats 335. De laatste plaats is 850. Dat lijkt veel en dat is het ook, maar het is toch minder dan je denkt. Ze stoppen namelijk met tellen bij 50. Dus na plaats 150, dat is aan het einde van het pad, beginnen ze op het volgende pad met plaats 201. Eigenlijk hebben wij dus plaats 167 1/2 .

Was het gisteren nog bewolkt, vanmorgen bij het opstaan, we beginnen het al te leren, om 08.00 uur pas, zaten er blauwe stukken aan de hemel. Dat geeft de burger moed. Omdat we een aantal dingen op het programma hebben staan waarbij het echt mooi weer moet zijn, besloten we naar het centrum van Banff te gaan. We hadden gelezen dat Banff vele duizenden toeristen per dag verwerkt dus die 2 konden er nog wel bij. Met de camper naar het centrum gereden en gelijk een plek gevonden om de camper te parkeren. Dat lijkt simpel en dat is het in wezen ook, maar je moe wel 9 meter kwijt kunnen. Op de plek waar we stonden mochten we 3 uur staan. Dat leek ons ruim voldoende, maar een ieder weet dat als je aan het winkelen slaat de tijd gauw gaat. Zo waren die 3 uur dus al gauw voorbij en dat terwijl we nog niets gekocht hadden. Dus de camper maar op een andere plek gestald en weer terug het centrum in gegaan.

Om een redactie vergadering te voorkomen omdat we nog niets gekocht hebben, dat hebben we inmiddels en ook in Canada hebben ze Lego. Meer verklappen we niet .

De blauwe plekken aan de hemel waren al gauw verdwenen en het regende weer. Ook de wind was koud en in de wetenschap dat we nog het ijs opgaan was de beslissing gauw genomen. Een jas moest er komen. Het liefste een warme die ook tegen de regen kon. We hebben er één gevonden die aan beide eisen voldeed. Eigenlijk hebben we er 2 gevonden want Marian wilde er ook één. We kunnen nu in Nederland rondlopen met Banff op onze borst. Er zullen wel meer Hollanders zijn met zo’n jas want ze waren in de aanbieding en we hebben vele malen Nederlands horen praten hier in Banff.

Banff is een leuke plaats die, zoals gezegd vele toeristen trekt. De bergen rond de stad nodigen in zomer uit te het maken van wandeling en in de winter, je raad het al. De sfeer is echt van een wintersport plaats en ook de winkels zijn ernaar. Het heeft een gezellig centrum en is zeker een bezoek waard. Ook als je niets te kopen hebt. Wij hebben dus twee maal zoveel plezier gehad.

Er zat namelijk ook een Christmas shop. Daar hebben we een mooie snowbal gevonden met Merry Christmas. Kun je kijken en luisteren tegelijk . Die hadden we in Amerika al willen kopen, maar was toen uit verkocht. Logisch als je midden in de zomer op vakantie gaat. Hoewel ééntje had er vorig jaar wel geluk.

Ook moest de foerage aangevuld worden en de Safeway was dichtbij. De camper is weer gevuld. Inmiddels was het al rond 17.00 uur en kwam er steeds meer blauw aan de lucht. Daarom zijn we nog naar het Fairmont Banff Springs Hotel gereden. Een imposant hotel waarvan het zusje bij Lake Louise staat. De beide hotels zijn gebouwd door de Canadese spoorwegen om toeristen te trekken. Dat is ze aardig gelukt, hoewel de meesten nu met de auto of de camper komen.

Na een groot aantal foto’s zijn we nu weer terug op de camping en is het nog steeds droog. Volgens de weersverwachting moet het morgenochtend in ieder geval zonnig zijn. Dat hebben we nodig want we willen met de Banff Gondola Sulphur Moutain opgaan en dan is mooi weer beter voor het uitzicht en ons humeur.

Hoe het met ons humeur gesteldis, lees je in het volgende verhaal.