Tofino of niet

Waren al onze verhalen luchtig van aard, vandaag gooien we er wat drama in. We hebben onze reis afgebroken. Niet dat je nu gelijk denkt, dat we morgen al op de stoep staan bij jullie .Hoewel, deze grap heeft wel gewerkt toen we in Italië zaten. Of niet meiden.

Maar toch, we hebben onze reis afgebroken. Ons reisdoel vandaag was Tofino. Een leuke vissersplaats op het noord – westen van het eiland. Het Paific Rim Park was nearby, sothat (zodat) we cold visit it tomorow. En daar blijft het dan ook bij. Genoeg Canadees voor nu, het is al dramatisch genoeg.

Maar om bij het begin te beginnen. We zaten in Nanaimo en zitten nu in Coombs. Dat ligt 35 km van Nanaimo. De rit daar naar toe heeft 310 km geduurd. Het verhaal:

We zijn om 06.30 uur gewekt door de regen. Het eerste was niet zo erg, het laatste wel. We wilden sowieso al vroeg vertrekken maar dan het liefst droog, Daaraan werd helaas niet voldaan. Hoewel om 08.00 uur werd het droog en konden we alsnog droog vertrekken, richting Tofino was de bedoeling. We wilden tenslotte het Pacific Rim Park bezoeken,

Onderweg kwamen we al gauw een Walmart Super Centre tegen. Helaas moesten we hier stoppen om een aantal noodzakelijk boodschappen in te slaan. Nee, geen bier, maar wel super glue. Snel uitgelegd: Seconden Lijm. Om de knop van de kookplaat weer vast te zetten, Deze leed kennelijk aan ouderdoms moeheid en om hem een tweede jeugd te bezorgen hebben we seconden lijm gekocht. Werkt snel en zorgt voor een voldoende stijve verbinding.

Zoals gezegd zijn we onderweg naar Tofino. Maar eerst stonden er nog 2 wandelingen naar meerdere watervallen op het programma. Zowel de English Man Falls als de Little Quaticum Falls hebben we bezocht. Het s en blijft een mooi, een waterval. Ze zijn geen van allen gelijk en allemaal het zelfde. Het is maar wat er valt. Iets verderop wilden we ook Cathedral Crove bezoeken. Daar staan in een klein gebied eeuwen oude Douglas Sparren. De oudste meet 9 meter en is 76 meter hoog. Geen kunst als je al meer dan 1000 jaar oud bent.

Na een gewaagde invoeg manoeuvre weer op weg naar Tofino. Echter bij de sparren begon het te druppelen en hoe verder we richting Tofino kwamen hoe ernstiger te regen werd. Nu moet ik wel bekennen: dat wisten we vanmorgen al. De weersverwachting gaf al aan dat de regen kans in Tofino 100% zou zijn. Geef mij zo’n staatslot. Echter we hadden zo iets vanmorgen: we zien wel. Nou we hebben het gezien, of eerlijk gezegd we hebben het niet gezien. Ongeveer 75 km na Goombs begon het te regenen en het hield niet meer op. Wetende dat er maar 1 weg naar Tofino leidt, het is tenslotte geen Rome, en we morgen dezelfde weg weer terug zouden moeten rijden besloten we onze reis af te breken. Daar is het drama dan. De voorspellingen gaven aan dat ook morgen de regen aan zou houden Terwijl de voorspellingen voor Victoria gunstig waren. 14 graden en zon, De beslissing werd dan al gauw gemaakt WE GAAN TERUG. Met deze forse regenbuien zouden we niet veel zien van Tofino en onze wandelingen op de Pacific Rim zouden letterlijk in te water vallen. Om daar dan die vele km voor te maken. Nee, dat doen we niet en gaan terug naar de kust.

Nu zitten we in Coombs. Het regent niet en mogelijk gaan we morgen naar Campbell River. Dat ligt 115 km ten noorden van hier. We kwamen nl op de camping een medelander tegen die daar vandaag naar toe gereden is. De zalmen zwemmen daar tegen de stroom in en bij een vistrap stond een beer te wachten tot zijn maal voorbij kwam. Omdat we nu 2 dagen vrij opneembaar hebben denken we dat we er één inleveren en morgen naar Campbell River rijden. Gaan we maandag naar Victoria.

Of dat gelukt is, lees ons volgend verslag.

Jos en Louise

Hoi Hoi,

We zijn weer in beeld. Zoals gewoonlijk erg genoten van de reisverhalen tot nu toe. Jullie hebben al ontzettend veel gezien en meegemaakt, geweldig! Geniet er nog van, we houden jullie in de gaten.

Groetjes,

Jos en LOuise