Terug naar de kust

U heeft even niets van ons gehoord. Niet omdat we geen internet hadden, maar omdat we nog stil waren van alle indrukken die we opgedaan hadden.

We hebben inmiddels de bergen verlaten en zijn weer een uur terug in de tijd. Niet om jullie voor het hoofd te stoten, wij hebben sinds vorige week al ontzettend mooi weer. Dat is natuurlijk prettig voor ons, maar het belangrijkste is toch wel dat het mooiere foto’s oplevert dan met een grijze lucht.

Finland is het land van de 1000 meren, maar Canada komt op een goede 2e plaats. Bijna elke dag rijden we wel langs een rivier. Deze stromen van hoog naar laag en omdat we regelmatig heel hoog zitten en we ook weer diep gaan, kunt u nagaan hoe snel die rivieren stromen .

We zitten nu in Clearwater, begrijpelijk na de uitleg over de rivieren, maar we zitten hier als laaglanders, in het gebergte aan Dutch Lake. We kijken vanuit de camper zo op het meer. Bijna elke campground heeft een fire place. Bij de meesten kun je voor $8 hout kopen, maar in bijv Jasper kon je het gewoon pakken. Gisteren moest het er dan toch van komen. Dat kwam eigenlijk door de buurman. Ook een Hollander aan Dutch Lake. Die was al een kwartier bezig een stapeltje hout brandend te krijgen en ja toen ik het niet nalaten. Als geoefende open haard aansteker weet je dat je klein moet beginnen, of veel aanmaakblokjes moet gebruiken. Laten we deze laatste nou net niet in de koffer gestopt hebben. Dan maar een grote berg met droge naalden van een dennenboom of dennenbomen, lucifer erbij en je hebt binnen 1 minuut een vuurtje van ongekende omvang. Ook deze keer weer keek de buurvrouw jaloers en zei tegen haar man: kijk de buurman heeft wel een grote. Die opmerking had ik deze vakantie al eerder gehoord.

We zijn al over de helft van de vakantie en hebben ruim 2000 km gereden. We hebben de camper gehuurd met een ongelimiteerd aantal k m. Daar zouden we graag gebruik van willen maken, want Canada is echt een schitterend land. Het is jammer dat de verhuurder de camper op 25 september weer terug wil hebben.

De afgelopen dagen hebben we meerdere watervallen gezien en een aantal meren bezocht. Een daarvan met een boot. In Bleu River hebben wen een River Safari geboekt. Je wordt dan in de boot genomen, sorry in een boot meegenomen, een meer op. Alleen dat al is schitterend, maar de bergen er om heen maken het nog mooier. Als je dan nog op berenjacht gaat kan het niet meer stuk. We hebben een zwarte beer geschoten aan de rand van het meer die op zoek was naar eten en dat kennelijk ook vond. Hij bleef geruime tijd aan de kant van het water staan. Dat hebben we een groot aantal malen digitaal vastgelegd.

We zijn nu op weg naar de kust en komen daar over 2 dagen aan. Volgens onze reisgids is met name het laatste stuk van deze reis ontzettend mooi. Kijken of ze gelijk hebben. Gaan nu alles in de camper schok vast opbergen. De verhuurder heeft ons stenen borden en kopjes meegegeven en die willen we, net als de camper, weer heel aan hem terug geven.

Tot de volgende.

Ice Field Parkway

Het vorige verslag is geschreven door Noah en Senna. Dat is maar goed ook want het enige wat wij over die dag te vertellen hadden we naar Lake Louise en de kabelbaan geweest zijn. Gelukkig hebben de jongens er een langer verhaal van kunnen maken.

We zijn al weer een paar dagen verder en hebben nu internet bij Tim Hortons. Jullie krijgen 3 verhalen en foto series tegelijk. Komt goed uit want het is toch week end. Vanaf donderdag hebben we goed weer. Vrijdag was het uitstekend en de dag van vandaag is ook met een blauwe hemel en een stralende zon begonnen.

Gisteren zijn van Lake Louise naar Jasper gereden via de Ice Field Parkway. Daar is zoveel te zien dat je moet wel vroeg vertrekken want anders kom je laat aan. Onderweg zijn we een groot aantal malen gestopt. We zouden kunnen gaan omschrijven wat we gezien hebben, maar dat staat het hele verhaal vol lyrische omschrijvingen hoe mooi het hier wel is. Dan doen we dus niet. Wat we wel doen is jullie laten mee genieten door een klein aantal foto’s te plaatsen. Zouden we alle mooie foto’s neer moeten zetten dan hebben we te weinig ruimte en thuis niets meer te laten zien.

We vertrokken vanmorgen bijtijds om 08.00 uur waren we al op weg en nog geen 10 minuten later stonden we alweer stil. De eerste foto’s moesten gemaakt worden en daar werden wij stil van. Als dit het begin is wat moet de rest van de dag dan worden. We hebben ontzettend veel geluk. Dat weten we. De mooiste dag van de week op de mooiste weg van Canada met echt de mooiste uitzichten. 250 km hebben we gereden vandaag en hebben daar 11 uur over gedaan. De maximum snelheid was 90 km/uur, dus reken maar uit hoeveel tijd we aan het maken van foto’s besteed hebben. Maar dat was het dubbel en dwars waard.

Halverwege zijn we gestopt bij het Ice Field Centre. Daar ga je met een snow mobile de gletscher op. Een ervaring op zich. Maar ik heb al te veel verteld. Bekijk de foto’s en geniet met ons mee. Alleen al wat we vandaag gezien en gedaan hebben maken deze vakantie al onvergetelijk.

Onze opa en oma hebben vakantie

Onze opa en oma zijn op vakantie. Daarom schijven wij nu dit verhaal, want ze hebben vakantie. Wat we nu schrijven heeft opa ons allemaal verteld en wij hebben het opgeschreven. Heeft hij ook een dag rust. Ze hebben tenslotte vakantie.

Ze zijn ver weg, helemaal in Canada. We hadden gerust mee gekund want ze hebben plaats zat. Het is alleen dat ik naar school moet. Ik denk dat ik van deze reis meer geleerd zou hebben dan van alle aardrijkskunde lessen bij elkaar. En dat heb ik nog geeneens. Aardrijkskunde heb ik helemaal niet nodig want ik ben al overal geweest. Nederland ken ik al, Nieuwegein, Utrecht, Scheveningen, Castricum da’s al aardig wat. Daarnaast ben ik al in Duitsland, België, Oostenrijk, Italie en misschien ook Frankrijk geweest, maar dat weet ik niet zeker. Waar ik wel al geweest ben, Egypte en natuurlijk Amerika. Daar al een paar keer. Dus vertel mij wat van aardrijkskunde.

Maar niets meer over mij. Opa en oma hebben een hele grote camper. Net zo groot als een bus. Opa kan daar heel goed mee rijden. Oma doet dat niet. Hij is te groot vind ze. Maar ook op kleine dingen , zoals een BMW, rijdt oma niet. Dus maar goed dat opa rijdt want anders kwamen ze nergens en zouden ze nooit zoveel hebben kunnen zien. Ze hebben al 1300 km gereden en ze zijn pas een week weg.

Vancouver is een echte stad maar een paar km verderop is het al gelijk mooier. Ook hier is het net Amerika. Binnen een paar km zit je al in een ander gebied. Van een warme woestijn bij Osoyoos, naar het meer bij Vernon. Bij Revelstoke beginnen de heuvels en daarna komen de bergen bij Banff Er is veel water in Canada. Snel stromende rivieren en stille bergbeekjes. Om van alle meren nog maar te zwijgen. Met name Lake Louise is een trekpleister Hele busladingen komen daaraan en het lijkt net de Kalverstraat wel. O ja, was ik bijna vergeten, Amsterdam ken ik ook.

Heel veel Chinezen en Japanners zijn daar, die gauw en foto maken en dan weer weg zijn. Gelukkig maar want ze staan altijd in de weg als je een foto wil maken. Je moet dus heel vroeg zijn wil je ze niet op de foto hebben. Opa vertelde dat ze al 2 maal de wekker gezet hebben om ze te kunnen ontlopen maar ook om een parkeerplaats te hebben, Het is toch wel een groot gevaarte die camper. Hij heeft 2 parkeerplaatsen nodig, zei opa.

Ze zijn ook met de gondelbaan naar boven gegaan. Er was een aanbieding. Voor 15 doller meer mocht je ook eten boven. Dat hebben ze dus gedaan. Maar de gondel ging niet helemaal naar boven. Hij stopte halverwege. Da’s nou jammer als je denkt dat je vandaag je top bereikt. Maar niet getreurd. Het uitzicht was mooi en het eten op het terras ook. Ze konden lekker buiten eten want het zonnetje scheen, Opa had een burger en oma een biefstuk. Dat lust Senna ook graag. Dus oma zet alsjeblieft een foto op het net. Kunnen we zien wat voor lekkers je had.

Morgen gaan ze het ijs op en blijven ze nog 2 dagen in de bergen. Dan zijn ze op de helft want de verdere reis gaat naar de zee toe. Ze moeten ook nog varen. Maar dat duurt nog een week. Niet dat varen maar de reis er naar toe.

Denk dat opa nu wel uitgerust is en dat hij zelf het volgende verhaal kan schrijven. Hoewel ik hoop dat hij, in de tijd dat ik dit geschreven heb, wat foto’s uitgezocht heeft. Een foto zegt meer dan ik kan schrijven. He opa, over schrijven gesproken. Zonder fouten he.

Nu wil ik, want jij hebt al heel lang op de computer gezeten en gisteren ook al op de Ipad van papa. Noah kan al goed schrijven maar ik kan dat ook. Niet zonder fouten want ik zit nog niet op school. IK weet niks meer te vertelen want Noah heeft al alles opgeschreven Wel vertelde opa dat hij al beren gezien heeft, dat het is avonds bere donker is en in de camper bere gezellig. Nu weet ik het niet meer. Doei

Lake Louise

Lake Louise.

Echter eerst even een mededeling van huishoudelijke aard. Onze redacteuren hebben ons laten weten dat we veel letters op papier zetten, maar dat deze niet altijd in de juiste volgorde staan. Ook ontbreken er soms een aantal. Ze konden er af en toe geen touw meer aan vast knopen. Ik heb de redacteuren fijntjes uitgelegd, dat het juist het werk van een redacteur is om taal fouten en andere ongein eruit te halen. Het is veel werk en ik ben nog maar oudste kleuter, was het excuus. Bij dezen aanvaard en ik ga vanaf nu de spellingscontrole gebruiken.

De Bow Valley Parkway is een schitterende weg van Banff naar Lake Louise. Onze eerste stop was bij de Johnston Falls. Maar goed dat we vroeg vertrokken waren, er was nog ruimte genoeg voor onze woning van 9 meter. Bij terugkomst niet meer, maar ja hij stond er al. We hebben vele parkeerplaats zoekende automobilisten voorbij zien komen, terwijl wij, goed zichtbaar in de camper koffie zaten te drinken. Aan hun gezichten kon je zien dat zij ook beide wilden hebben. De parkeerplaats en koffie,

Maar eerst nog de Falls. Druk bezocht. Een geasfalteerd pad leidt zowel naar de lower als de upper falls. De één is een half uur lopen, de ander één uur enkele reis. Wij zijn 2 uur weg geweest. Omdat een foto meer zegt dan woorden zullen we ze zo snel mogelijk plaatsen. Daar zullen jullie even geduld mee moeten hebben want internet hebben we niet en een Starbucks ook niet. Gelukkig kunnen we wel koffie zetten in de camper. Zowel de upper als de lower waren leuk om te zien maar we verwachten dat we nog spectaculairdere watervallen zullen tegenkomen. Dat als we de brochures mogen geloven. Zo heren redacteuren, dat waren een aantal moeilijke woorden die ik zonder fouten aan het papier heb weten toe te vertrouwen, dus heb vertrouwen in mij. Ik kan het heus wel en anders doe je het toch lekker zelf Dat je het kunt heb je wel bewezen met je verhalen in Amerika en toen was je nog geen oudste kleuter. Je zat zelfs nog niet op school.

Een aantal kilometers voor Lake Louise vonden we een schitterende picknick plaats. Vele tafels met elk een eigen BBQ. IN het midden van het terrein nog een gemetselde openhaard. Die hadden we niet nodig. De wolken hadden zich enigszins verspreid waardoor we in het zonnetje van ons brood konden genieten. Wel moest er één van ons de wacht houden. We zaten en aten midden in de natuur en ken je dat liedje van die 2 beren. Het mag dan wel een wonder zijn maar dat wilden wij niet laten gebeuren.

Omdat we geen enkele camping besproken hebben is het altijd maar de vraag of ze plaats hebben voor ons. Het is dan wel geen seizoen meer, maar Lake Louise is net zo toeristisch als Banff. We hebben dus eerst de camping bezocht en zij hebben nog een plaats voor ons. Na deze bekeken te hebben zijn we naar het Lake Louise gereden. Dat is een attractie van ongekende aard, als ik het vanuit de brochure goed vertaald heb. Aan de over volle parkeerplaatsen te merken, waren er meer die dat wilden mee maken. Dat is ook de reden dat we morgen bijtijds weg gaan en eerst het Lake bezoeken, Daarna hebben we voldoende tijd om de Gondola te gaan gebruiken. Ja u leest het goed we gaan ons vakantie plezier op een hoger niveau brengen. Volgens de weersverwachting schijnt morgen de zon en wordt het boven de 20 graden. Dat betekend wel dat we een extra nacht in Lake Louise blijven en pas overmorgen doorrijden naar Jasper. Maakt het uit als we 25 september maar terug zijn in Vancouver. Dat zou moeten lukken. Het ligt maar 825 km hier vandaan. Maar ja, wij hebben van Vancouver tot aan Lake Louise er al ruim 1300 km over gedaan.

Op weg naar Banff hadden wij op de Highway 1 de afslag naar Moraine Lake al gezien, maar dat stond toch nog niet op ons programma. Nu wel. Het lake ligt aan de voet van een aantal hoge bergen, dus wederom een waterpartij met de bergen als achtergrond. Helaas voor ons zaten deze in nevelen gehuld en wij in onze regenjas. Toch hebben we er 2 uur doorgebracht omdat het tussen de regenbuien door, af en toe droog werd.

Wat we morgen gaan doe weten jullie al. Hoe het geweest is nog niet. Dat komt in een volgend verhaal, maar met het gemis van internet zullen deze wel tegelijkertijd komen.

goed humeur, het have werk

Een beetje humeurig zijn we aan de dag begonnen. Hadden we gehoopt op wat blauw aan de lucht, dat konden we dus vergeten. De Banff Gondola konden we dus ook vergeten. De wolken hingen laag en we wilden naar 2200 meter. Dat is hoger dan de wolken dus geen uitzicht. Dan maar de SB uit gekozen voor een ingelaste redactie vergadering. De beide redacteuren hadden het echter te druk met van alles. Ook konden we de redactrice nog spreken, die was goed te spreken over onze belevenissen. Na ons gelaafd te hebben aan de geneugten van de Starbucks met frisse moed op pad naar Vermillion lake. Dat leek ons wel wat nu we niet naar boven konden.

Net op weg naar het Lake zagen we ineens twee licht gekleurde dieren oversteken ter grote van een hond. Nog voordat we konden stoppen om ze op de foto te zetten waren ze alweer in de bosjes verdwenen. Toch maar gestopt en kennelijk had er één medelijden met ons. Met moeite hebben we er een foto van kunnen maken. Om jullie niet langer in spanning te laten het was een wolf. We hebben al begrepen dat als er een aantal auto’s langs de kant staan je ook moet stoppen want dan loopt er iets. Ook nu stonden vele auto’s aan de kant en ook een Ranger stopte. Die vroeg ons waarom we stilstonden en na hem de foto getoond te hebben bevestigde hij dat we een wolf gezien hadden. Wildlife - wij 0 -2.

Vermillion lake was mooi om te zien. Een watervlakte met op de achtergrond de bergen. Dat heeft weer vele foto’s opgeleverd. Maar een beetje blauwe lucht erbij zou wel prettig zijn. Daarom leek het ons wel wat om naar een volgend Lake te gaan. Lake Minnewanka aan de andere kant van Banff. Ook daar bijna weer het zelfde weer, maar nu met wat meer wind en af en toe wat druppels. Toch hebben we besloten naar het meer te lopen, maar meer ook niet. Ook hier een mooi beeld van het water met op de achtergrond de bergen. Omdat het inmiddels al rond het middaguur was hebben we lekker warm in de onze camper bood gegeten met uitzicht op net meer en de bergen daar achter.

Het wordt enigszins saai want ook onze volgende bestemming is een meer. Johnson lake. Hier eigenlijk het zelfde beeld, maar nu hebben we foto’s kunnen maken van een mooie rivier met, je raadt het al, de bergen op de achtergrond.

Gisteren hebben we het Fairmont Banff Springs Hotel bezocht. Nu wilden we het hotel gaan bekijken vanaf een view point dus zijn we terug gereden naar Banff. Het weer Nu het htel vanaf de andere kan bekeken en het ziet er echt indrukwekkend uit. Daar vlak bij lagen de Bow Falls en daar zijn we ook nog gaan kijken. Een mooie stroom versnelling in de Bow River, die weer aardig wat ruimte ingenomen heeft op het geheugen kaartje.

Omdat we toch dicht bij de Banff Gondola waren zijn we er naar toe gereden. De wolken hingen inmiddels niet meer zo laag zodat we besloten hebben naar boven te gaan om daar van het uitzicht te gaan genieten. Voordat jullie gaan zeggen die foto’s willen we zien, helaas we zijn niet naar boven gegaan. Niet omdat ineens de wolken naar beneden kwamen, maar omdat het eigenlijk geen zin meer had om naar boven te gaan. Wij waren er om 15.30 uur en om 16.30 uur zou de laatste gondel weer naar beneden gaan. Wetende dat het maken van foto’s vele malen langer zou gaan duren hebben we de gok niet genomen de laatste gondel te missen. We zijn met beide benen op de grond blijven staan.

Daarom maar een leuke boodschap gedaan, Wat dat verklappen we niet, de beide heren en mogelijk ook de dame lezen of luisteren mee en dan weten ze gelijk dat we ze een kaart gestuurd hebben en dan is de verrassing eraf. Dusch oudersch neemt uwen verantwoording en onthoudt uwen kindersch dit nieuwsch. Zijn wel benieuwd wat er eerder is, wij of de kaarten.

’s Avonds de planning door genomen. Ook al heb je vakantie, gepland moet er worden. Op de planning stond de vraag blijven we hier in de hoop dat het weer beter wordt en we naar boven gaan of rijden we volgens planning door naar Lake Louise. Het laatste is het geworden. We gaan via de Bow Valley Parkway, de 60 km naar Lake Louise rijden. Kort stukje zul je zeggen, maar er zijn zoveel dingen te bekijken dat het niet de afstand is die tijd kost.

Hoelang we er over gedaan hebben, lees ons volgend verslag.

O ja, jullie hebben al gemerkt dat we veel tijd kwijt zijn aan het maken van foto’s. Het naderhand bekijken, rubriceren en publiceren kost nog meer tijd. Dat is ook de reden dat we nog geen foto’s hebben kunne plaatsen. Maar wees gerust ze komen echt wel.

dagje Banff

Omdat we geen internet hebben, hebben jullie geluk. 2 verhalen in één keer.

Gisteren, voor jullie eergisteren, want dit verhaal komt pas vandaag als het bij jullie al morgen is, zijn we aangekomen in Banff op een campground net buiten de stad. Deze is alleen bestemd voor campers en wij hebben plaats 335. De laatste plaats is 850. Dat lijkt veel en dat is het ook, maar het is toch minder dan je denkt. Ze stoppen namelijk met tellen bij 50. Dus na plaats 150, dat is aan het einde van het pad, beginnen ze op het volgende pad met plaats 201. Eigenlijk hebben wij dus plaats 167 1/2 .

Was het gisteren nog bewolkt, vanmorgen bij het opstaan, we beginnen het al te leren, om 08.00 uur pas, zaten er blauwe stukken aan de hemel. Dat geeft de burger moed. Omdat we een aantal dingen op het programma hebben staan waarbij het echt mooi weer moet zijn, besloten we naar het centrum van Banff te gaan. We hadden gelezen dat Banff vele duizenden toeristen per dag verwerkt dus die 2 konden er nog wel bij. Met de camper naar het centrum gereden en gelijk een plek gevonden om de camper te parkeren. Dat lijkt simpel en dat is het in wezen ook, maar je moe wel 9 meter kwijt kunnen. Op de plek waar we stonden mochten we 3 uur staan. Dat leek ons ruim voldoende, maar een ieder weet dat als je aan het winkelen slaat de tijd gauw gaat. Zo waren die 3 uur dus al gauw voorbij en dat terwijl we nog niets gekocht hadden. Dus de camper maar op een andere plek gestald en weer terug het centrum in gegaan.

Om een redactie vergadering te voorkomen omdat we nog niets gekocht hebben, dat hebben we inmiddels en ook in Canada hebben ze Lego. Meer verklappen we niet .

De blauwe plekken aan de hemel waren al gauw verdwenen en het regende weer. Ook de wind was koud en in de wetenschap dat we nog het ijs opgaan was de beslissing gauw genomen. Een jas moest er komen. Het liefste een warme die ook tegen de regen kon. We hebben er één gevonden die aan beide eisen voldeed. Eigenlijk hebben we er 2 gevonden want Marian wilde er ook één. We kunnen nu in Nederland rondlopen met Banff op onze borst. Er zullen wel meer Hollanders zijn met zo’n jas want ze waren in de aanbieding en we hebben vele malen Nederlands horen praten hier in Banff.

Banff is een leuke plaats die, zoals gezegd vele toeristen trekt. De bergen rond de stad nodigen in zomer uit te het maken van wandeling en in de winter, je raad het al. De sfeer is echt van een wintersport plaats en ook de winkels zijn ernaar. Het heeft een gezellig centrum en is zeker een bezoek waard. Ook als je niets te kopen hebt. Wij hebben dus twee maal zoveel plezier gehad.

Er zat namelijk ook een Christmas shop. Daar hebben we een mooie snowbal gevonden met Merry Christmas. Kun je kijken en luisteren tegelijk . Die hadden we in Amerika al willen kopen, maar was toen uit verkocht. Logisch als je midden in de zomer op vakantie gaat. Hoewel ééntje had er vorig jaar wel geluk.

Ook moest de foerage aangevuld worden en de Safeway was dichtbij. De camper is weer gevuld. Inmiddels was het al rond 17.00 uur en kwam er steeds meer blauw aan de lucht. Daarom zijn we nog naar het Fairmont Banff Springs Hotel gereden. Een imposant hotel waarvan het zusje bij Lake Louise staat. De beide hotels zijn gebouwd door de Canadese spoorwegen om toeristen te trekken. Dat is ze aardig gelukt, hoewel de meesten nu met de auto of de camper komen.

Na een groot aantal foto’s zijn we nu weer terug op de camping en is het nog steeds droog. Volgens de weersverwachting moet het morgenochtend in ieder geval zonnig zijn. Dat hebben we nodig want we willen met de Banff Gondola Sulphur Moutain opgaan en dan is mooi weer beter voor het uitzicht en ons humeur.

Hoe het met ons humeur gesteldis, lees je in het volgende verhaal.

Banff

Onze laatste belevenissen eindigde in Golden. We zijn inmiddels 2 dagen en een aantal km verder. Voordat jullie dit kunnen lezen zal er nog wel een dag voorbij gaan. We hebben geen internet dus gaan wij op aanraden van onze beide heren maar naar de Starbucks. Daar hebben ze internet en hele goede koffie. Maken we gelijk van de nood een deugd.

Maar allereerst een paar dagen terug. Vanuit Golden zijn we richting Banff gereden. PMdt het voor de Candezen een lang week end is zou de kans kunnen bestaan dat de campings vol zouden zijn. In het visitor centre van Field, een uurtje rijden vanaf Golden vertelden ze ons dat de campings in Banff gisteren niet vol waren. Tja daar hebben we vandaag wat aan, maar de Ranger maakte ons blij door te zeggen dat er waarschijnlijk een hele boel gereserveerde plaatsen vrij zouden zijn omdat de Candezen liever thuis bleven dan ik de regen op een camping te gaan staan. Wij vinden dat niet erg en daarbij staan wij met ons huis in de regen op de camping.

Wij vertrokken vanuit Golden met regen en ook in Field regende het nog steeds. Van de mooie uitzichten die er zouden moeten zijn volgens de brochures, ze zullen er best geweest zijn maar wij hebben ze niet gezien. Terwijl we er toch naar uitkeken.

Bij Field ligt Emerald lake, een meer met azuur blauw gekleurd water. Een must voor een ieder die in de buurt is. Nu waren wij dat dus besloten we, ondanks de regen, er naar toe te rijden. Aangekomen bij het meer regende het nog steeds dus hebben we in onze woning geschuild. Het was rond de middag dus hebben we ons te goed gedaan aan de gebakken eieren met spek. De luch was op en de regen stopte ook. We hebben een stukje langs het meer gelopen en weer vele foto’s gemaakt.

OP de weg naar het meer toe lag nog een andere bezienswaardigheid: Natural Bridge. Het hard stromende water had een gat geslagen in en rots en kolkte daarna vrolijk verder. In Amerika hadden we al eens Natural Bridges bezocht maar deze was vele malen spectaculairder dan zijn Amerikaanse evenbeelden.

De Canadian Highway 1, een van de belangrijkste Canadese autowegen, die ons van Golden naar Banff bracht wordt gevolgd door de Canadian Railway. We hebben vele treinen voorbij zijn komen en deze zijn echt kilometers lang. Omdat die treinen ook hoogtes moeten overwinnen hebben ze in de buurt van Field daar een oplossing voor gevonden. De trein moeten daar een flinke hoogte overwinnen en recht toe recht aan gaat ze niet lukken met het gewicht dat ze voort bewegen. Daarom hebben ze in de berg een spiraal gemaakt waardoor de trein door telkens bochten te draaien steeds aan hoogte wint. Het spectaculaire daarvan is dat je de voorzijde van de trein de tunnels uit ziet komen, terwijl vele meters lager het einde van de trein de tunnel nog in moet gaan. Maar dan moet er wel een trein zijn, want anders is er niets te zien. Wij hebben niets gezien. Voor degene die het zou willen zien zoek even op Youtube naar de Spiral Tunnels. Ongetwijfeld dat die erop staat.

Voordat de redacteuren gaan zeuren had dan even gewacht tot er wel een trein aan kwam. Het regende en behoorlijk ook.

We zijn daarom gauw terug gegaan naar de Camper die een eind verderop geparkeerd stond en zijn verder gereden naar Banff. Daar bleek dat de Ranger gelijk had en er vele plaatsen beschikbaar waren op de Campground . We zijn weer van alles voorzien, nouja bijna alles. Internet hebben we niet maar wel een SB waar we morgen dit verhaal aan het net zullen toevoegen, onder het genot van.

Voor een regenachtige zondagmorgen

We zijn vandaag eerder gestopt. Niet omdat het week end is of omdat we vakantie hebben, maar omdat we weten dat het nu al zondag is bij jullie. We hebben begrepen dat het weer niet zo goed is bij jullie. Dat is ook de reden waarom we eerder gestopt zijn vandaag. Het regent ook bij ons. Van de voorgenomen wandelingen is er op 2 na niets terecht gekomen.

De bedoeling was dat we vandaag door zouden rijden naar Yoho National Park. De campground daar heeft geen faciliteiten. Stroom moeten we halen uit de generator die onder de camper zit en internet kunnen we helemaal vergeten. Dat willen we jullie niet aandoen. Niets te lezen op een regenachtige zondagmorgen. We hebben zelfs een groot aantal foto’s aan het blog toegevoegd die laten zien wat we de afgelopen week gedaan hebben en hoe het leven met een camper is.

Mar eerst terug naar vanmorgen. We beginnen al aardig te wennen. Pas om 06.45 waren we eruit. Dat we pas om 08.45 uur vertrokken kwam doordat we ineens weer internet hadden en het bij jullie 9 uur later is. We konden dus met een gerust hart de telefoon over laten gaan. Gepland stond een redactie vergadering, maar de beide heren konden niet aan de telefoon komen, ze hadden iets anders op hun hoofd.

Vanuit Revelstoke zijn we richting Golden gereden. Net na Revelstoke stonden er 2 wandelingen op het programma. De stunck cabage trail en de giant ceder trail. Beide trails zijn een board walk trail. In normaal Nederlands: je loopt over houten planken. Bij de ene omdat je anders natte voeten krijgt en bij de ander om de ondergrond een beetje waterpas te krijgen. Beide wandelingen duurden ieder voor zich een half uurtje. De moeite waard dus. We hebben vervolgens het Revelstoke National Park verlaten en zijn op weg gegaan naar het volgende park Glacier National Park. Een park 16 km verder met prachtige uitzichten om de omliggende bergen. Die zullen er wel zijn maar wij hebben ze niet gezien. Het begon te regenen en de wolken kwamen steeds lager.

We hebben een aardig eind moeten klimmen naar Rogers Pas. Daar is het bezoekers centrum, dat wij met een bezoek wilden vereren. We zitten daar midden in het lawine gebied en ’s winters staat er een militaire eenheid paraat met 2 houwitsers om gecontroleerde lawines te veroorzaken.

Je zou op de pas de mooiste uitzichten moeten hebben maar de wolken zaten te laag om de toppen te kunnen zien. Helaas werkt het weer niet mee. Zo hebben we de afgelopen week al een aantal uitstappen moeten laten vallen. Deze zijn letterlijk in het water gevallen.

Maar niet getreurd volgens de weersverwachting, verwachten wij dat we in de loop van de komende week weer de zon gaan zien en de temperatuur tegen de 20 gr moet gaan worden. Terwijl ik dit schrijf komt er een bericht van Rob, die in de USA zit. Nu wij in Canada zijn, Rob in de USA, zit het overgrote deel van de Konijnen in het buitenland. Helaas moeders was het daardoor rustig op je verjaardag. Maar desalniettemin VAN HARTE GEFELICITEERD. IK had een Mountie voor je, maar hij wilde zijn hoed niet meenemen, dus heb ik hem maar laten gaan.

Omdat zowel Rob als ik internet hebben konden we elkaar bellen. Dat kan zonder internet ook maar als rechtgeaarde Hollander doen we het via Whats App. Dat is gratis en bel je in ieder geval niet voor niks, als er opgenomen wordt. Rob vertelde dat alles goed gaat en dat het daar nu rond de 30 gr is. Dat hebben wij ook als we de temperatuur van 3 dagen bij elkaar op tellen.

Het leven in de camper bevalt prima. Je hebt alles bij je de gehele dag. OP de camping aangekomen hoeft alleen de elektra en het water aangesloten e worden. De camper heeft een watertank maar als je een wateraansluiting hebt blijft je tank vol. Volle tanks moeten ook geleegd worden. We hebben 2 tanks. Voor de wc en eentje voor de douche en de gootstenen. Het legen gaat simpel. Een slang aansluiten, het uiteinde daarvan in een putje stoppen en eerst de klep van de wc openen. Daarna is het vuilwater aan de beurt. Op die manier wordt de slang weer schoon gespoeld. Wel zo fris want de slang moet weer in de camper opgeborgen worden voor de volgende lozing. In de camper hebben we voldoende ruimte. Een vast bed en 7 zitplaatsen, als we de bestuurders cabine niet meetellen.

Mochten dit aan de beide heren voorgelezen worden: we hebben ruimte genoeg maar jullie moeten zwemmen en naar school dus jullie kunnen niet blijven slapen. Waarom zouden jullie ook, je woont net in je nieuwe huis. Verder voor de goede orde, ik snap dat jullie willen hebben dat wij schrijven over SB, ijs, Mac D en BM, ijs, zwembad maar wij hebben ons huis bij ons en een hele grote vriezer. Alles zit daarin, ook jullie verhalen over SB, ijs, Mac D en BM, ijs maar niet het zwembad wat dat water zou ijs worden en dat hebben we al.

Terwijl ik dit schrijf staat via Nederland FM Sky radio op. Via de JBL box hebben we een mooi geluid en genieten we van de Nederlandse radio. Het is alleen vreemd om Arend Langenberg te horen zeggen: goede morgen dit is Sky radio met het nieuws van 4 uur. Nog even en we gaan slapen. Doe jullie dat ook maar, het is tenslotte bij jullie ook geen mooi weer en zondagmorgen.

Morgen ons volgende verhaal, fijne zondag.